Home Inloggen Winkel Contact
 
Zoekbox
     
 
Zoekbox
Topmenu
Topmenu Home Topmenu Winkel Topmenu Links Topmenu Preken Topmenu Kerken Topmenu Overdenkingen Topmenu Agenda Topmenu Contact Topmenu
Topmenu

Afdelingen 1. Algemeen 2. Kennis Bassin 3. Kinderen 4. Meeting People 5. Muziek 6. Pastoraat 7. Winkel Bron toevoegen Beheer Informatie Diversen
Aangepast zoeken
 
Kerken.com \ Afdelingen \ Forum

't Wesleyaantje deel 1

Topic gestart op 09/11/2007 en 6170 keer bekeken.
Discussieforum: [Home] \ [Theologische onderwerpen] \ 't Wesleyaantje deel 1
Nieuw bericht [nieuw bericht toevoegen]
Admin
Wesleyaanse theologie deel 1.

Het hart van de Wesleyaanse theologie is de genade van God. De genade van God is overal en het is altijd het leidende motief voor behoudenis van mensen. Daarom is de genade het belangrijkst in Wesley?s theologie.
Wesley definieert genade op twee manieren:
1. Aan de ene kant zegt hij dat genade een onverdiende liefde is. Al de zegeningen dat God op de mensen heeft gelegd komen voort uit pure genade, Zijn liefde, Zijn gift naar de mensheid toe, deze genade is daarom niet te verdienen, maar we zijn afhankelijk van Gods liefde die God ons schenkt.
2. Aan de andere kant zie Wesley genade op een andere manier. Hij ziet genade als ?De kracht van de Heilige Geest.? De Heilige Geest stelt ons instaat om op de weg van de Here Jezus te blijven lopen.
Met dit inzicht zien we dan ook dat er een menselijke interactie tussen God en mensen is. Uit deze interactie komt heling en genezing van de menselijke ziel voort. Uit deze interactie, of te wel het proces wat wij met God hebben, noemen we heiliging proces. Hieruit vloeit dat we meer op Jezus zullen gaan lijken. Dit zal direct gestalte gaan krijgen in de relatie met ons zelf, andere en de gehele schepping. We noemen dit proces wat we doorgaan, in theologische termen, de restauratie in het Imago Dei (=beeld van God, hoe God is). Voor John Wesley is genade daarom een combinatie van een afhankelijkheid van Gods liefde, en de kracht van de Heilige Geest, die onze harten vernieuwt door middel van heiliging bij de pure genade van God.
In het maken van de mens is door John Wesley genade omschreven als absolute liefde of goedheid van God. Het was namelijk vrije genade dat mensen uit het stof der aarde vormde en tot volheid kwam toen God in hem een levende ziel blies. De mens was voor de zondeval goed, zonder enige tekenen van de zondeval.
Toch schiep God de mens niet eenvoudig. Integendeel, God schiep de mens zeer ingewikkeld! God gaf de mens een lichaam waarin de ziel/geest aanwezig is. De ziel is ook wel een ?self-moving, thinking principle? genoemd. Met mooie woorden is dat door Wesley omschreven als ?res cogitans.?
Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren maar de ziel kan wel op zichzelf functioneren. De ziel word ook wel het ?ik? of het ?zelf? genoemd en deze is onsterfelijk en wordt ge?dentificeerd met het beeld van God. Voor Wesley zijn de woorden ?ziel? en ?geest? hetzelfde en kunnen dus door elkaar gebruikt worden.
Mensen zijn ge?dentificeerd met het beeld van God. Dit beeld wordt in de mens gerestaureerd d.m.v. het heiligingsproces. Het beeld van God bestaat uit 3 aspecten;
1. het natuurlijke beeld van God;
2. het politieke beeld van God;
3. en het morele beeld van God.

1. Het natuurlijke beeld van God bestaat uit de ziel, eigen wil en de vrijheid die we van God hebben gekregen. Immers liefde hangt niet aan draadjes maar laat elkander vrij;
2. Het politieke beeld van God. In deze mogen we samen met God regeren over de wereld waarbij we wel in het oog moeten houden dat God ALTIJD de gouveneur ?par excellence? is en blijft;
3. Het morele beeld van God. Wesley gebruikte Efesius 4:24 als leidraad voor het morele beeld van God. Hij ontwikkelde dit aspect in een term van de onuitputtelijke Liefde van God. Daarom is het morele beeld van God het hoogste aspect van deze drie aspecten. Het is het hoogste aspect omdat
a: Mannen en vrouwen zijn in staat gesteld om God te eren, te loven en te prijzen in geest en waarheid. Hun harten kunnen gevuld worden met heilige geaardhied;
b: Het morele beeld van God is erg belangrijk om dat het de context is voor de mogelijkheid van zonde. Het morele beeld van God is veelzeggend omdat het spreekt van een relatie naar God toe. Deze relatie met God kan een verwrongen en een verstorende invloed hebben met de dodelijke effecten van zonde. In dit aspect is er dus kans dat wij ons zelf de eer geven het geen wij gepresteerd hebben i.p.v. God onze Vader;
c: Het morele beeld van God is direct verbonden met de morele wet dat niet allen een onverwoestbaar plaatje van de eeuwige levende God is, maar het is ook veelzeggend over de originele, authentieke en zuivere natuur waarin de mens in gemaakt was. Dus, in den beginnen was er de genade van God, maar tegelijkertijd was daar ook een duidelijke morele wet aanwezig! De morele wet was immers met de vinger van God in de engelen (de eerst geborenen), Adam en Eva en in onze ziel geschreven. God heeft dit gedaan omdat de morele wet nooit te ver weg zou zijn, nooit te moeilijk om te begrijpen was, maar dat het altijd toegankelijk zou zijn zoals de zon in de hemel schijnt.

De mens is in het beeld van God geschapen, heilig, genadig en perfect, liefdevol zoals God is. God maakte mensen als een beeld van Zijn eigen eeuwigheid, een onafbreekbare spiegeling van de glorie van God. De mens was puur zoals God puur was. De mens had geen enkel benul van wat nu eigenlijk kwaad was en om die reden kon men totaal geen zonde. De mens was innerlijk en uiteindelijk zondeloos en onbezoedeld.
Bij wie de morele wet aanwezig is (waarachtige gerechtigheid en heiligheid), en daar door de gelijkheid van God, zullen divers Goddelijke karakteristieken aanwezig zijn. Deze karakteristieken bestaan uit: vriendelijkheid, liefdadig, meelevend, zacht van hart niet alleen naar vrienden maar (juist) ook naar diegene die wij niet mogen! Ook moeten wij denken aan menselijke gerechtigheid dat gekenmerkt word door liefde, ontzag hebben voor?, overgave aan God, nederigheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid, liefde voor het verlorenen en al de andere heilige en hemelse deugde. Deze karakteristieken zijn afkomstig van de eerste en tweede Adam (Adam van Eva en Jezus).
John Wesley definieert originele rechtvaardiging van de eerste adam bij de volgende morele wet: ?De rechtvaardiging van de morele wet was in overeenstemming met van al de geestelijke vermogens en krachten van de ziel.? Dit hield drie aspecten in: a. Adam was als het licht van Christus omdat hij geschapen was in het beeld van God; b. Adam zijn wil is gelijk aan de wil van God, immers daar was geen zonde of verleiding aanwezig en c. Adams gevoelens waren heilig en puur.

Een belangrijk punt van de morele wet is de kern van het beeld van God. Deze kern is ?rechtvaardiging? en ?heiliging.? Rechtvaardiging en heiliging vergelijken het karakter van God met het karakter van de mens. Deze kijk laat zien dat er niet alleen een duidelijke menselijk karakter is, maar ook dat de genade van God nooit bij de mens weg is geweest maar ze zijn voor de morele wet altijd samen geweest. Daarom is de morele wet niet de basis van de relatie tussen God en de mens. Nee, de morele wet is de standaard en dat zegt veel over de integriteit van de relatie (tussen God en de mens) waarin genade en rechtvaardiging (en zonde) zich openbaart. Als de schepping van de mens alleen, in genade en in het morele beeld van God is bepaald, en niet in termen van de morele wet (rechtvaardiging en heiliging) dan is genade niet gebruikt zoals als het zou moeten worden gebruikt. Voor Wesley is genade altijd een norm. Genade komt voort uit een keuze van mensen.
Dus? genade komt voort uit een keuze in relatie tot rechtvaardiging en heiliging. Het missen van ??n van deze componenten kan voor genade tot misbruik leiden. Genade kan zich dan gaan ontwikkelen in verwaandheid, ego?sme en misleiding. Dit soort genade heeft Wesley altijd betreurd.

[bericht 1]
[09/11/2007 - 09:06]
Gast
Hoi Rene,



Ook hier duik ik even op. Wanneer leefde Wesley zo'n beetje en waar? dat weet jij vast. En ik heb nog een vraag.

Als in de bijbel voor zowel lichaam ziel en geest uitgebreide raadgevingen staan is het dan niet wat slordig van hem daar een belangrijk onderscheid tot begrip te laten vervagen? Verder heeft hij het over het beeld van God. Zou het zo kunnen zijn dat God niet in een "het beeld" gevangen kan worden. Hoogstens met "een beeld" met acceptatie van het feit dat het beeld gewoon niet altijd hetzelfde is e ndat je er ontelbaar nodig zou hebben om god een beetje beschaafd te presenteren. God zegt maak geen beelden. Zou dat voor figuurlijke beelden ook op kunnen gaan? Heeft dat ook praktische bezwaren in zich?

Klinkt wel heel vroom. Vind jij hem goed?



ger
[bericht 2]
[24/04/2008 - 08:05]
Admin
Hallo Ger,

Als je weet wat het beeld van God inhoud dan weet je dat dit herstel daarin de essentie van het Christelijk geloof is. Daar is uiteindelijk Jezus Christus aan het kruis gegaan!

zegen,

Rene
[bericht 3]
[25/04/2008 - 07:48]
Gast
Hallo Ren?,

Wat is dan "het beeld van God" in jouw woorden? En wat dient daarin hersteld te worden?
En vind jij het acceptabel om ziel en geest door elkaar te halen? op het forum over theologie vergelijk je theologen met artsen. Wesley lijkt wel een beetje op mijn huisarts. Die haalt ook wel eens dingen door elkaar. Zo bleek wat hij een spastische darm noemde in werkelijkheid een poliepje te zijn.

groet je
Ger
[bericht 4]
[27/04/2008 - 23:51]
Admin
Ha Ger,

Heb je ooit van de zondeval gehoord? Dan zou je kunnen weten dat adam en eva niet hetzelfde waren als voor de zondeval, zo ook wij. De erfenis...... Egocentrisme is de essentie van al het kwaad! Denk maar aan de gevallen engel, satan......

Punt 1, 2 en 3..... is het beeld van God!

zegen,

Ren
[bericht 5]
[02/05/2008 - 17:09]
Gast
rings a bell

is daar niets meer aan toe te voegen?

shalom
ger
[bericht 6]
[03/05/2008 - 15:52]
Admin
Ger, ja, de val van de mens en het beeld van God is in het Wesleyaantje deel 2 kort beschreven. zie http://www.evg-trefpunt.com/pagina8.html klik dan op het icoontje van welsey. Weslyaanse theologie is een positieve theologie, het benadrukt de liefde en de genade van God. M.a.w. de nadruk ligt niet op schuld en schaamte e.d. Om die reden vindt ik deze theologie geweldig.

rene
[bericht 7]
[16/09/2008 - 08:29]
[1.] - 7 bericht(en) gevonden.
 

Agenda
Boeken
Bijbel
kerk
Levensvragen
Links
Muziek
Nieuws
Overdenkingen
Preken


Kruis | Copyright 2003-2019 Kerken.com | deze pagina toevoegen aan favorieten | Contact | Disclaimer | A A A | Tell A Friend! | Kruis

 
tumblr site counter