Home Inloggen Winkel Contact
 
Zoekbox
     
 
Zoekbox
Topmenu
Topmenu Home Topmenu Winkel Topmenu Links Topmenu Preken Topmenu Kerken Topmenu Overdenkingen Topmenu Agenda Topmenu Contact Topmenu
Topmenu

Afdelingen 1. Algemeen 2. Kennis Bassin 3. Kinderen 4. Meeting People 5. Muziek 6. Pastoraat 7. Winkel Bron toevoegen Beheer Informatie Diversen
Aangepast zoeken
 
Kerken.com \ Afdelingen \ Overdenkingen

,,VERLOS ONS VAN DE BOZE.”

In onze vakantie liepen we op een zondagochtend ergens een kerk binnen. Een imposant gebouw met een indrukwekkende geschiedenis.
We waren benieuwd hoe het er van binnen uitzag. En natuurlijk kwamen we ook voor de verkondiging in deze PKN-gemeente.
’t Ging over het slot van Mattheus 28, de verzen 16 tot en met 20 waarin de woorden: ,,Maar sommigen twijfelden.”
,,Zijn er onder u ook twijfelaars?”, vroeg de dominé zo in het algemeen. Niemand reageerde hoorbaar. Tja, je moet er niet aan denken dat een ander weet dat je wel eens aan het belangrijkste twijfelt. Maar hij prikte wel in een zenuw, leek het. In ieder geval bij mij. Echte twijfel, aan Gód. Overvallen worden door de onthutsende gedachte: God bestaat helemaal niet. Levenslang leven in de verwachting God in de toekomst eindelijk te zien, bidden, Gods omgang zoeken, en altijd maar ,,onze Vader die in de hemel zijt”. En dan onverhoeds een plotselinge schok: is er wel een Vader, is er wel een hemel? Zijn het allemaal geen mooie bedenksels? Die twijfel had mij ook nog al eens overvallen. Afschuwelijk.
Ik moest denken aan wat mij een keer overkwam. Ik liep met een vriend, predikant, op straat. Hij was even stil, zette geen stap verder en maakte de indruk heftig geschokt te zijn. De rustige uitstraling die bij hem hoorde was weg. Wat ik zag was angst. Hij legde zijn hand op mijn schouder en stotterde: ,,Als God nou eens niet bestaat, dan heb ik voor niks mijn hele leven geloofd, duizenden preken gemaakt en gehouden, voor niks mensen getroost en beloften gedaan. Vreselijk.” Hij had het woord nauwelijks uitgesproken of hij zei: ,,Ik lijk wel helemaal gek: God bestaat niet… Als er iemand leeft is het God wel.” Hij was weer helemaal de oude, met zijn levendigheid en enthousiasme.
,,Zijn er onder u ook twijfelaars?’ Niemand deed een mond open. Gewoon op een vraag ingaan doen we niet in de kerk. Maar natuurlijk zaten er twijfelaars in dat grote gebouw.
We weten het niet van elkaar, zoals we zoveel belangrijke dingen niet van elkaar weten, maar laten we niet denken dat die pijn onbekend is.
Ja, twijfel hoort nou eenmaal bij het geloof. Er staan altijd mensen klaar om dat te zeggen en om die ontsteltenis te verkleinen of te negeren met deze woorden. Maar ik geloof er niets van. God is juist degene die je troost in je bestaan, ,,Ik ben er echt,” Die je rust geeft, zekerheid, die je belooft je uit deze ontstellende wereld te bevrijden. Biedt Hij dan ook af en toe wat twijfel? Jaagt Hij ons de doodsschrik op het lijf? Kom nou.
Als ik zie hoe in ons land, in ons werelddeel misschien, het aantal gelovigen krimpt, als ik merk dat Gods absolute zeggenschap over ons leven vaak zo weinig beleefd wordt, als ik geestelijke leegte en doemstemming ervaar, dan vraag ik me wel eens af: is dat nou iets alleen van ónze kant? Of kan er in die twijfel en onzekerheid misschien iets van Gods gericht te vinden zijn? Heeft God zich verborgen, onzichtbaar gemaakt omdat mensen zich voor Hém verstopten. Is er een ,,geloofsvaatvernauwing” ontstaan?
Zijn mensen gehoorgestoord geworden en slechtziend? Heeft God misschien gezegd ,,Als jullie dan echt niet willen, dan zal Ik maken dat je het niet meer kunt: geloven? Dan stop Ik je oren dicht.” Kan God een kracht van twijfel en ongeloof sturen? Ik denk aan wat in Jesaja 6 staat.
Gelukkig is het dat er zeker nog mensen tot geloof en bekering komen. Gelukkig zijn er die getuigen van Gods liefde en dan wonderen zien. Maar het is zo weinig in verhouding tot die grote negatie van God.
Maar hoe kómt dat nou? Waar komt dat vandaan? Van onszelf alleen of van God? Daar is zoveel over geschreven, dat niet herhaald hoeft te worden.
Twijfel, ongeloof, afval, verharding - nogmaals: kunnen die ook van God komen?
Misschien hebt u dat ook wel eens: dat je ineens over bepaalde dingen wat anders bent gaan denken dan je eerder deed? Minder gelovig, minder bijbels, meer aangepast aan het denken van ,,de wereld.” Je schrikt soms van jezelf.
Maar hoe kómt dat? Kan het zijn dat we ons niet goed bewust zijn dat de satan de overste van de wereld is. heerser over deze aarde. Drie keer hamert de Heer Jezus er nadrukkelijk op tegen zijn discipelen: hij is overste, heerser, horen jullie het wel? Weten jullie het? Dringt het wel tot je door? (Johannes 12:31/ 14: 30/ 16:11.) Niet als een theologisch weetje maar als de meest dringende waarschuwing denkbaar. Overste van de wereld van toen en van die van nu, ook van de wereld waarin wij leven. Die overste is óók ,,visser van mensen”. Ongelovigen probeert hij in zijn netten te houden en gelovigen met alle macht er in te krijgen. Dat is hem alles waard. Paulus zag en zei het haarscherp: ,,Onze strijd is niet gericht tegen mensen, maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.”(Efeze 6: 12).
We leven in Gods wereld, maar ook in die van de tegenstander en weerstrever. In de laatstgenoemde leven we, verkeren we van ogenblik tot ogenblik, en niet ophoudend is er een bombardement van de machthebbers van de duisternis hier en vanuit de boze geesten uit de hemelse gewesten. Die wereld beïnvloedt ons. Het lijkt soms wel een hersenspoeling. Een hersenspoeling die ongelovigen bewerkt heeft en die de boze ook ons probeert te laten ondergaan.
Onze verandering van gedachten en gevoelens, ons niet voldoende onderkennen van het bederf en het gif van de ongelovige media, onze tolerantie tegenover seculiere uitingen. Hoe kunnen we dat keren? Voor ons en voor onze kinderen en kleinkinderen bij wie hoofd en hart zomaar gevuld kunnen worden met wat uit de computer komt en met wat niet van God is.
,,Simon, Simon, zie, de satan heeft verlangd ulieden te ziften als de tarwe…”(Lucas 22: 31 NV) – ,, Simon. Simon, weet dat Satan jullie voor zich heeft opgeèist om jullie als graan te mogen zeven.``) NBV.Dat klemmende woord gold Simon maar niet minder ons. Evenals gelukkig ook het daarop volgende ,,Maar Ik heb voor u gebeden , dat uw geloof niet zou bezwijken.” Is er wel een Vader, is er wel een hemel? In een wereld waarin God uitgebannen lijkt kunnen die vragen zomaar bij je bovenkomen. Maar laten we bidden tot Hem die leeft , met grote hartstocht:
,,Leid ons in geen verzoeking ooit;/ verberg voor ons uw aanzicht nooit”- Uit ,,Gebed des Heren.”

Bron: [ Kees van Baardewijk ] Kees van Baardewijk - Toegevoegd op 24/03/2014 door Kees
 

Agenda
Boeken
Bijbel
kerk
Levensvragen
Links
Muziek
Nieuws
Overdenkingen
Preken


Kruis | Copyright 2003-2017 Kerken.com | deze pagina toevoegen aan favorieten | Contact | Disclaimer | A A A | Tell A Friend! | Kruis

 
tumblr site counter