Home Inloggen Winkel Contact
 
Zoekbox
     
 
Zoekbox
Topmenu
Topmenu Home Topmenu Winkel Topmenu Links Topmenu Preken Topmenu Kerken Topmenu Overdenkingen Topmenu Agenda Topmenu Contact Topmenu
Topmenu

Afdelingen 1. Algemeen 2. Kennis Bassin 3. Kinderen 4. Meeting People 5. Muziek 6. Pastoraat 7. Winkel Bron toevoegen Beheer Informatie Diversen
Aangepast zoeken
 

De doop en iPhone (Kolossensen 3:1-4)
Preek afkomstig van M. Hertoghs van de Evangelische Kerken te Kuurne (West-Vlaanderen, België).

       

Preek

Afbeelding van een iPhone waarop android geïnstalleerd is.

Valt er jullie iets op?
Stel je voor dat je een iPhone koopt. Je ontdekt dat er Android op staat, maar je vindt dat best ok.
Tot je op een dag het volgende ontdekt: iOS 9 is de motor van iPhone...
Je leest nog wat meer en je ontdekt dat iPhone en iOS voor elkaar gemaakt zijn. Je ontdekt dat er zoiets als iTunes bestaat, maar dat jij geen directe verbinding kan maken. En jij zit daar met Android op je iPhone.
Je blijft zoeken tot je ontdekt hoe die Android kan vervangen worden door een nieuw besturingssysteem, iOS, eigenlijk het besturingssysteem waar de iPhone voor gemaakt is.
Deze vergelijking wil ik gebruiken om een en ander duidelijk te maken over de doop.

Drie punten:
1. Gestorven, maar nieuw leven
2. Met Jezus Christus
3. Bij God

Tekst: Kolossenzen 3:1-4 !! Herhalen vers 3.

1. Gestorven, maar nieuw leven
Straks zullen hier zes mensen even onder water gaan. Dat is niet zomaar iets. Het laat iets zien over wat er innerlijk bij deze mensen gebeurd is.
Het is als de iPhone met Android. Deze mensen zeggen eigenlijk met de doop: Mijn leven had Android als besturingssysteem, maar ik heb God gevraagd om mijn besturingssysteem te veranderen. Dat leven is gestorven, dat leven is voorbij.
Waarom is zo’n nieuw besturingssysteem, zo’n nieuw leven belangrijk?
Beste mensen, veronderstel even dat God ons gemaakt heeft. Bedenk daarbij dat al het mooie van God komt, alle hoop, alle liefde, alle vreugde, alle schoonheid, alle creativiteit. Gods bedoeling was dat Hij in ons leven centraal zou staan en dat Hij al dat moois volop kon geven.
God heeft de mens met een vrije wil gemaakt. De Bijbel is er duidelijk over: ‘Elk mens kiest voor zichzelf en niet voor God. Dat is het andere besturingssysteem, Android. En elk mens die zo leeft, zonder God, heeft een probleem. Alles wat je doet uit gerichtheid op jezelf, noemen wij zonde. Zonde en God kunnen niet samen. Het gevolg van zonde is dat mensen
van God verwijderd zijn en een eeuwig leven zonder God tegemoet gaan. In dit leven is er nog wel hoop en liefde en vreugde en schoonheid, maar stel je een leven voor zonder al die dingen... dat is verschrikkelijk. Een eeuwig leven zonder God. Voor altijd van God en al die mooie dingen verwijderd zijn.
God wil niet dat mensen voor eeuwig van Hem verwijderd zijn. Hij heeft een oplossing. Iemand die ervoor zorgt dat al die fouten, die zonde en de straf daarvoor, weggedaan worden. Jezus Christus kwam naar de aarde. Hij stierf aan een kruis, dat is heel belangrijk voor ons. Hij had een juist besturingssysteem, bij Hem was er niets misgelopen, maar Hij stierf in onze plaats. De straf die er voor ons was, de dood, heeft Hij op Zich genomen. Daardoor is alles wat tussen God en mij in stond, weg.
Zo komen we bij de doop. De doop is een beeld van de dood van Jezus Christus. De mens die zich laat dopen, zegt eigenlijk: ‘Ik ga onder water. Ik sterf, zoals Jezus Christus gestorven is. Mijn oude leven is voorbij.’
Jezus Christus bleef niet dood. Hij stond op uit de dood. Als de mens uit het water komt, dan is dat het beeld van het nieuwe leven. Er is een nieuw besturingssysteem geïnstalleerd.
Waarom is zo’n nieuw besturingssysteem, zo’n nieuw leven belangrijk? Omdat dat ervoor zorgt dat we een leven kunnen leiden zoals het bedoeld is. Een nieuw leven mét God.

2. Met Jezus Christus
Tekst: U bent gestorven en uw leven, uw nieuwe leven is dat, is met Christus.
‘Met’ Christus... in het Grieks staat er het woordje ‘sun’. Dat kennen wij van ‘synthese’, samenstelling, of ‘synergie’, samenwerking. Dat gaat over verbindingen leggen. ‘Met Christus’ duidt aan dat wij verbonden zijn met Hem.
Op een iPhone met Android is het niet mogelijk om direct verbinding te maken met iTunes. Maar: Als er iOS, het nieuwe besturingssysteem, op je iPhone staat, is dat perfect mogelijk. Als wij dat nieuwe besturingssysteem, dat nieuwe leven hebben, dan zijn wij verbonden met Jezus Christus.
Waarom is die verbinding met Jezus Christus zo belangrijk?
Een iPhone en iOS, het besturingssysteem van Apple, en iTunes werden voor elkaar gemaakt. Ze werken perfect... of bijna perfect... samen. Ze zijn bedoeld om verbonden te zijn.
De mens is gemaakt om verbonden te zijn met Jezus Christus, met God. Als die verbinding met Jezus Christus gemaakt wordt, dan wordt een mens weer zoals hij bedoeld was.
Ik heb even voor mijzelf nagedacht wat die verbinding met Christus voor mij betekent. - Het verandert mijn beeld op het leven en op de wereld totaal.
- Er is meer in mijn leven dan het voortdurend moeten proberen om het zo goed
mogelijk te hebben. Veel mensen in onze maatschappij raken gefrustreerd of worden depressief als dat niet lukt.
- Ik word aanvaard en geliefd door Jezus Christus om wie ik ben. Met mijn gebreken, de stommiteiten die ik soms bega, ... Het is alsof je op facebook werkelijk alles zou zetten, niet alleen de dingen waarmee je populair of interessant denkt te zijn, maar al hetgeen misloopt en dat Jezus je alsnog aanvaard.
- Ik kan met Hem spreken eender waar ik ben of wat ik aan het doen ben. Ik weet dat Hij mij kent.
- Mijn leven leef ik niet meer voor mijzelf, maar voor God en voor de mensen rondom mij. De Bijbel is ook daar duidelijk over. Heb God lief met alles wat je bent. En heb je naaste lief als jezelf... je naaste is: de persoon die links of rechts van je zit, je buren, je collega’s. Dat is een enorm ingrijpende verandering.
Het betekent nog wel meer voor mij...
Ga er even mee vanuit dat de Bijbel de waarheid spreekt. We zien daar dat God ons gemaakt heeft en dat God de mens liefheeft. Dan is het heel logisch dat Hij verbonden wil zijn met ons. Dan is het ook heel logisch dat de mens bedoeld is om verbonden te zijn met God.
Ik bedoel niet dat mensen die zonder God leven slechte mensen zijn of dat zij niet in staat zouden zijn om anderen lief te hebben of mooie dingen te doen voor elkaar. Elk mens is een schepsel van God en in die zin een prachtig wezen.
Wat ik wel bedoel, is dat je hét belangrijkste mist, namelijk de verbinding met Degene die je gemaakt heeft. En die verbinding zorgt ervoor dat de manier waarop je leeft en naar het leven kijkt helemaal verandert.
Als je God nog niet kent, denk hier dan eens goed over na. Zit er waarheid in wat ik vandaag zeg? Ik geloof dat God ook met jou verbonden wil zijn.

3. Bij God
Dat nieuwe leven, dat verbonden is met Christus, is verborgen bij God.
Dat klinkt misschien een beetje vreemd... In andere woorden gezegd: dat leven wordt bewaard bij God. Hij zorgt ervoor dat het veilig blijft. Hij beschermt en zorgt ervoor.
Het nieuwe leven geeft ons iets wat door niemand afgenomen kan worden. Zelfs al zou ik morgen alles verliezen wat ik hier op aarde heb: mijn huis, mijn auto, mijn werk, iemand van wie ik hou, waardering van mensen om mij heen,... Dat nieuwe leven kan door niemand afgenomen worden. Dat is een onverwoestbare kracht in ons leven. Dat is een prachtige zekerheid die wij heel ons leven lang mogen meenemen. Waar we zijn, in welke situatie we zijn, hoe moeilijk die situatie is, God kent ons en is verbonden met ons door Jezus Christus.
Ik geloof dat dat het leven is zoals God het bedoeld heeft! En ik geloof dat Hij aan elk van ons, wie je ook bent, dat leven wil geven.

Deze mensen hebben dat nieuwe leven al. Ze hebben al beslist: Ik wil dat nieuwe besturingssysteem. Ik wil leven mét God.
Ik hoop dat ieder van jullie die dat nieuwe besturingssysteem nog niet heeft diezelfde beslissing wil nemen om een nieuw leven te gaan leiden.
Een leven mét God.

Kopieerrechten: © copyright Kerken.com, 2002 - 2010.
Niets uit deze uitgave mag gepubliceerd of vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden in welke vorm dan ook, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de webmaster van Kerken.com en de bijdragende predikant. Voor vermenigvuldiging ter voorbereiding van, en openbaarmaking tijdens de zondagse eredienst is het wenselijk dit even aan ons door te geven. Dit kan met behulp van het hiervoor bestemde formulier 'preek gebruiken'. Ter voorbereiding van bijbelstudie(bijeenkomsten) is geen toestemming nodig.
 

Agenda
Boeken
Bijbel
kerk
Levensvragen
Links
Muziek
Nieuws
Overdenkingen
Preken


Kruis | Copyright 2003-2017 Kerken.com | deze pagina toevoegen aan favorieten | Contact | Disclaimer | A A A | Tell A Friend! | Kruis

 
tumblr site counter